Monica Bravo, "“Mining Photography / Photography as Mining in Nineteenth-Century California” "

Nov
24
November 24, 5:30 pm
Where

Maison de la Recherche – Salle D040, 28 Rue Serpente, 75006 Paris

Séminaire HDEA « La Californie en questions » avec Monica Bravo, Assistant Professor of Art History, University of Southern California

Robert H. Vance, View of Sacramento Street, San Francisco, California, c. 1854-56. Stereo daguerreotype, each image 2 ¾ x 2 3/16 in. (7 x 5.6 cm). Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas City. Gift of Hallmark Cards, Inc.

Where

Maison de la Recherche – Salle D040, 28 Rue Serpente, 75006 Paris

Photography followed mineral strikes, from the discovery of mercury in New Almaden, California (1845), the California Gold Rush (1848), the silver bonanza at the Comstock Lode in Nevada (1859), and the rise of industrialized mining for all three of these metals. All three were essential to early photographic processes, and mid- to late-nineteenth century photographic portraits of miners, their labor, and the resultant man-altered landscapes are abundant. Analyzing these photographs, periodicals, and private correspondence and journals, I examine how mining discursively shaped how people understood the new technology of photography: industrial, extractive, and “discovered” rather than produced. In this presentation, I focus on the photographer Robert H. Vance, who left his home in Maine to set up successful studios in Chile, throughout California, and in Hong Kong, thereby contributing to the transpacific flow of laborers, materials, and practices among Pacific Rim nations. Ultimately, I explore how photography itself came to be understood metaphorically as a kind of visual mining in nineteenth-century California. This research is drawn from my larger project “Silver Pacific: A Material History of Photography and its Minerals, 1849-1890,” which seeks to transform the geographies typically associated with American photographic history to consider transpacific networks and overlapping ecologies.

A propos du séminaire HDEA/Sorbonne « La Californie » 2022-2023


Pour l’année 2022-23, nous proposons le thème « La Californie » pour le séminaire collectif du laboratoire HDEA. État souvent précurseur, à la fois singulièrement à part et représentatif des tendances nationales, la Californie se trouve au croisement de plusieurs questionnements socio-économiques et culturels qui animent les recherches en études anglophones. Prendre comme objet d’étude cette région nous permet d’aborder des thèmes à la fois particuliers à la côte Ouest et emblématiques des développements du contexte anglophone, à savoir : les enjeux environnementaux face à l’urgence climatique, l’étalement urbain, le capitalisme et les nouvelles formes de consommation dans une région qui à elle-même est la cinquième puissance économique du monde, les minorités raciales et sexuelles face aux politiques publiques dans l’État le plus peuplé et le plus divers des États-Unis, des mouvances alternatives en matière de religion ou encore l’expression artistique dans une des plus influentes industries culturelles. Endroit rêvé et idéalisé, la Californie fait également objet de nombreuses imaginations transatlantiques qui seront explorées durant l’année. Le microcosme californien incarne ainsi des questionnements pertinents pour des chercheurs et chercheuses en études anglophones, indépendamment de leur aire de spécialisation, et pourrait donner lieu, nous l’espérons, à de nombreux échanges interdisciplinaires.